MAGI LJUSA VÄGEN




Elementariker


FÖR ATT FÅ KUNNA HA ETT YRKE SÅ MÅSTE MAN INNAN MAN NÅTT
NIVÅ 3 PÅ MAGISKAYRKEN OCH 2 PÅ VANLIGA HA LÄROMÄSTARE
SOM FYSISKT FINNS PÅ OMRÅDET

Magiyrken: magiker, präster och shamaner
Vanliga yrken: helare, alkemist och tortyrmästare


Dessa magiker är fruktade för sin förmåga att böja elementen efter sin egna nyck. Med en gest kan de få vinden att kasta omkull deras fiender eller frysa en motståndare inombords. Elementarikerna är effektfulla och sällan särskilt subtila. De har ofta en förkärlek för ett särskilt element, vilket de gärna visar genom att omge sig med.


1a Graden: “Lärling”, 10 max-mana

En lärling väljer ett av de fyra elementen, jord, vind, eld eller vatten som deras själ skapar en särskild kontakt med. Detta element följer dem genom livet och färgar alla deras förmågor.

OFF: Rent regeltekniskt är förmågorna densamma men om det ges möjlighet i spelet uppmuntrar vi till att en elementariker beskriver sina förmågor efter valt element.

Lerpöl/Vindpust/Olja/Isfläck/: 1 mana

Det här kan vara elementarikernas mest busiga trick. Genom att bara få världen att skifta lite granna så kan de böja elementen, så pass nedrigt att deras motståndare inte kan undgå att trilla omkull. Om det så rör sig om en vindpust som slår omkull motståndarna eller om de halkar på en hal och plötsligt framträdande isfläck.

OFF: Magikern säger “Magi: Lerpöl/Vindpust/Olja/Isfläck. Du trillar ned på marken” och den som blir drabbad trillar omkull.

Jordens/Vindens/Eldens/Vattnets tempel: Ritual

Lärlingen skapar en magisk plats där denna kan knyta sin energi till världens manaådror. Genom att muttra besvärjelser och markera ut sin plats så bygger magikern ett tempel åt sig själv där dennes kraft är starkare och där de själva kan fyllas av magisk energi.

OFF: Magikern väljer en plats som inte är ockuperad av någon annan (Inga läger, byar eller andra magiska tempel) och markerar ut den genom att måla på stenar, hänga symboler i träd eller motsvarande. Templet och dess gränser måste markeras tydligt så att andra kan se att det är något speciellt med platsen. I det magiska templet kan magikern utföra kända trollformler av 1a graden för 0 manakostnad samt utföra “Skymningsriten” för att återfå mana.

Skymningsriten

En gång per dag kan magikern utföra en enkel ritual i sitt magiska tempel för att återfå 1 mana. Ritualen sker vid skymning.

OFF: Skymning sker mellan 18-20) och ritualen bör ta cirka 10 minuter. Det är upp till dig som spelare att själv utforma din ritual.


2a Graden: “Novis”, 12 max-mana

En elementariker av andra graden börjar redan nu lämpa sig för slagfältet. De kan göra en motståndare immobil genom naturens krafter eller få fiendens vapen att kämpa mot dess bärare.

Rötter/Vindfängelse/Eldvägg/Havstyngd: 2 mana

De kan kontrollera starka rötter som håller fast en motståndares fötter, skapa ett fängelse av hårda vindar som gör det omöjligt för dem att flytta sig eller få luften att bli oerhört het omkring dem eller lägger havets tyngd på deras axlar. Oavsett väg, så finner offren att de inte kan flytta på sig så länge magikern upprätthåller effekten.

OFF: Magikern säger “Magi: [Valt element]. Du kan inte flytta på fötterna.” Personens fötter är fast vid marken och denne kan inte flytta på sig men kan fortfarande tala och röra överkroppen. Magikern måste påvisa med till exempel en utsträckt/knuten hand att de “håller” besvärjelsen även om de inte tittar mot den som blir påverkad. Om de slutar håller effekten i cirka tre minuter innan den försvinner.

Skärande/Blixtrande/Brännande/Isande klinga: 2 mana
Varaktighet: ca 10min

Beroende på sitt valda element så lägger magikern en förbannelse över en person. Allt de rör vid skadar dem. Om det så är att föremålet får törne, skickar en hemsk elektrisk stöt genom deras händer eller om det är brännande eller isande känsla som strömmar genom dem. Elementariker använder gärna denna förmåga för att få en motståndare att tappa sina vapen men den har även setts användas på banketter och magikern har skrattat rått åt att ingen längre kan hålla sin bestick utan att få en kraftig chock.

OFF: Magikern säger: “Magi [Valt element] klinga” och förklarar sedan effekten av förtrollningen. Den som blir utsatt för förtrollningen kan inte plocka upp något utan att det skadar dennes händer (bränner, isande kyla, etc). Om personen har något i händerna så tappar denne det.







Antal deltagare
-På kommande Lajv-

185


Kommande Lajv
Det mörkret döljer

08/05 - 12/05

Priser:
14-99 år: 850
8-13 år: 425
0-7 år: 0kr

Vid anmälan 0-7 år
Skriv yrke "BARN"

Anmäl dig här

Anmäl dig senast
15/3 -24 för gruppintrig


Incheck startar:
7/5 -24
kl 12:00
Obligatoriskt infomöte:
7/5 -24
kl 21:00
Lajv start:
8/5 -24
kl 05:00

Lajvet Slutar:
12/5 -24
kl 01:00


Bankgiro
5450-8742



Årets Lajv

Vårlajv 2024
8/05 - 12/05

Höstlajv 2024
22/08 - 25/08



Kontakta oss

Mail:
arr@skymningssagor.com

Facebook:
Klicka här

Kontakta oss

arr@skymningssagor.com





© 2020 LARP Dreams AB